Långtidsregistrering av EKG!

En av mina besök handlade det om långtidregistrering av EKG.

"Ibland kan det vara svårt att utifrån en enda mätning få en uppfattning om vad som händer vid andra tillfällen, till exempel för en patient som har hjärtklappning som kommer och går, eller som man misstänker har högt blodtryck under natten. För att få reda på hur det står till under en längre tid kan man göra an långtidsregistrering av EKG eller blodtrycket. Patienten har då EKG-elektroder på bröstet och/eller en blodtrycksmanschett runt armen. En liten apparat som fästs vid midjan gör sedan mätningar under till exempel ett dygn"

(www.sodersjukhuset.se)

Det gick bra att ha hemma utrustningen sen fick jag föra en dagbok på vad som hände under dygnet för att läkarna lättare skulle kunna lyssna på bandet och höra hur det lät.

Dem sa inte så mycket på sjukhuset, dem kollade först EKG i vila sen fick jag en gratis peeling på vissa ställen på kroppen men det var bara för att plattorna som jag har på kroppen nu skulle fastna och inte llossa så lätt. Sen fick jag en "bandspelare" i en väska som jag ska ha på mig hela tiden.

Den kommer jag har nu i ett dygn så dagen efter efter jobbet ska jag lämna tillbaka utrustningen och bandet då ska läkarna lyssna/kolla hur mitt hjärta har jobbat under dygnet.

Efter att dem hade lyssnat på bandet fick vi veta att dem hörde att mitt hjärta slog dubbla slag när jag var aktiv som då var hjärtklappningar.

Kommentarer
Postat av: TinA

Obehagligt..

2011-02-16 @ 11:59:20
URL: http://egoism.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0