Vad betyder kattens svans?

Mycket kan uttryckas med svansen. Höjer den sig stolt i luften eller gömmer katten den så gott det går mellan benen? Ja, innebörden i dessa meddelanden till omgivningen skiljer stort.

Högburen svans – ”Hej, här kommer jag!” Ju högre buren svansen är, desto mer intresserad är katten av dig. Står den rakt upp utan böjd svanstipp finns det inga reservationer alls.

Svagt böjd, hängande svans – ”Jag känner mig trygg.”

Horisontellt uppburrad svan – ”Jag tänker gå till anfall!!” Om nedre delan av svansen hänger är aggressiviteten parad med rädsla.

Svansen slår fram och tillbaka – ”Ska jag eller ska jag inte – jag kan inte bestämma mig…” Är svansen dessutom uppburrad kan det vara fara på färde – katten kan bestämma sig för att gå till anfall.

Svansen bärs riktigt lågt eller instucken mellan benen – ”Jag ger mig, du är överlägsen.” Ska man få stryk eller slåss är svansen bara i vägen. Och genom att gömma undan svansen blir kattens målyta mindre.


Källa: http://www.hemmetsjournal.se/Djur/reportage/Lar-dig-prata-med-din-katt/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0